A korábbi partszakadások jellemző adatai Dunaújváros a Duna jobb partján, a Mezőföld Dunára néző peremén települt. Földrajzi helyzetéből adódóan, uralkodóan a pleisztocén kori lösztáblán fekszik. A löszplatók az ország generális hegyszerkezetének megfelelően alakultak ki ÉNy-DK-i irányú dilatációs törések mentén. Mégpedig úgy, hogy a szóban forgó helyen magasabban maradt, úgynevezett sasbércek keletkeztek, alul pannonkori agyaggal, felül pleisztocén kori homokos, iszapos, majd löszös képződményekkel.
A Duna alámosása következtében ez a magaspart suvadásra, rogyásra, leszakadásra hajlamos lett. Emiatt a magasparton már az 1950 előtti években, illetve utána is történtek időnként csúszások, rogyások, melyeket aztán 1964-ben katasztrofális méretű csúszás követett. Az 1950 előtti partszakadások hozzáférhető adatait a lakosság véleménye, valamint saját emlékezete alapján Őry Zoltán, a Dunaújvárosi Tanács Építési Osztályának korábbi főmérnöke gyűjtötte össze. A még korábbi időkre visszatekintő csúszások ténye, ideje bizonytalan, ahogy egy, a jelenlegi csónakházak mögötti csuszamlásnak is csak a nyomai látszanak, időpontja nem állapítható meg. Az első pontosan regisztrálható földcsuszamlás az első téli
árvizet követően volt a dunapentelei Héthercegség területén. A roskadás
több redőből áll, a parton lévő hét családi ház megrepedt és részben összedőlt.
1943-44-ben is nagyméretű roskadások következtek be, ezek következtében
a part mentén egy kis sziget türemkedett ki. A csónakházak földmunkáival kapcsolatban a terület részleges teraszosítása nyomán 1962-ben megbolygatott terület teljes hosszában repedés keletkezett. 1961-ben a kisebb csúszások miatt az alsó Duna-partra vezető lépcsőfeljárót életveszélyesnek kellett nyilvánítani, és meg kellett szüntetni. Az 1963-ban észlelt viszonylag nagy kiterjedésű mozgásokat 1964-ben egy katasztrofális mértékű földmozgás követte. Február 29-én - szökőnapon - reggel öt és hat óra között a II. számú szivattyúteleptől északra 20-30 méterre kezdődő és a Siklói útig terjedő szakaszon a magaspart mintegy 1300 méter hosszban megcsúszott. A mozgás legnagyobb szélessége körülbelül 300-350 méter, a magaspart hátrarágódásának mértéke mintegy 20 méter volt. A csúszás során a Vasmű I. számú szivattyútelepe körülbelül 35 métert csúszott a Duna felé, és körülbelül 12 fokkal elfordult függőleges tengelye körül. A csatlakozó csővezetékek elszakadtak. A propellerkikötő hídja és a kikötővel kapcsolatos létesítmények tönkrementek. A szakadópart szélén lévő radari ideiglenes épületek egy része a mélybe zuhant a közművekkel együtt.
A partvédelmi rendszer kialakulásának előzményei További károk megelőzése céljából rendkívüli gyorsasággal
kellett megépíteni egy olyan komplex védelmi rendszert, melyből ráadásul
elérhető közelségben (Európában) nincs másik. Ennek rendeltetése a Dunaújváros
környékén fekvő dunai partszakasz hosszú időre történő stabilizálása, illetve
rendezése. Ezen védelmi rendszer folyamatos figyelésére, a karbantartási
munkák elvégzésére a Dunaújvárosi Városi tanács 1968-ban megalapította
a Partfigyelő és Fenntartó Költségvetési Üzemet. Ennek tevékenysége a védelmi
rendszer teljes egészét magában foglalja. Mivel a költségvetési üzemet,
mint szervezeti formát hazánkban törvényileg megszüntették, a város önkormányzata
az üzemet 1992. február 29-vel felszámolta és helyette 1992. március 1-ei
hatállyal létrehozta a Dunaújvárosi Partvédelmi Vállalatot, majd 2016. január 1-től
megbízta a DVG Zrt-t, melynek feladata, a magaspart speciális védelme, egy esetleges
katasztrófa lehetőségének elhárítása és megelőzése. |